Ved å klikke på "Godta" godtar du lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre nettstedets navigering, analysere bruken av nettstedet og hjelpe til med markedsføringstiltakene våre. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.
Design og markedsføring

Grafisk design

Vi designer alt av logo, bedriftsprofiler, ikoner, nettsider, trykksaker, kampanjer, profilering og markedsmateriell for alle bransjer. Kunnskap om både digital markedsføring, trykk og produksjon gjør at vi alltid leverer gjennomtenkte designløsninger til alt informasjonsmateriell og til alle flater.
Grafisk design

Hva er egentlig grafisk design?

Grafisk design/formgivning er kunsten å arrangere bilder og tekst for å kommunisere et budskap, og skape forståelse for budskapet.

Dette kan utføres på alle medier, som trykksaker, web og andre digitale medier, film og animasjon, produkter og produktemballasje, skilt, logoer, brosjyrer, reklame, bøker o.l. Praktisering av grafisk design kan spores tilbake til opprinnelsen av det skrevne ord, men det var først i begynnelsen av 1800-tallet at det ble ansett som et eget fag.

Våre designtjenester

Digital design

Når vi designer nettsider har vi stort fokus på struktur og brukervennlighet. Nettsider skal og må ha godt og relevant innhold, og gode landingssider for både organisk søk og annonsering. Gjennom nøye gjennomtenkt interaksjonsdesign finner vi krysningspunktet mellom forretningsmål og brukerens behov på nettstedet. I tillegg skal den selvfølgelig være fint å se på, oppleves moderne og oppdatert.

Tradisjonell design

EKH Grafisk skreddersyr bokdesign, reklamedesign, kataloger, årsmeldinger, magasin og andre trykksaker. Med eget trykkeri har vi en unik kompetansebredde med optimal tilpasning til mediet du skal benytte.

Grafiske profilhåndbøker

EKH grafisk utvikler gjennomtenkte og gode grafiske profilhåndbøker for både grundere, små og mellomstore bedrifter. Profilhåndboken er et viktig verktøy som legger grunnlaget for en profesjonell, helhetlig og gjenkjennelig identitet og kommunikasjon.

Illustrasjon og infografikk

Illustrasjoner bidrar til særpreg og egenart. Illustrasjoner og infografikk gjør kommunikasjonen enklere tilgjengelig og lettere å huske. Det å ha samme stil på illustrasjoner gjennom hele profilen og på all kommunikasjon bidrar til å skille deg ut og bli gjenkjent.

Oppsummert – hva gjør vi

Nyutvikling

Med utgangspunkt i samtaler med kunden, deres ønsker/behov og målgruppe er avdekket, utvikler EKH Grafisk nye konsepter og nytt design til alle medier. Vi prøver å finne litt av sjelen og identiteten, og bidrar til å bygge merkevaren «din bedrift» og «ditt produkt».

Fornyer

EKH Grafisk rehabiliterer og oppdaterer eksisterende logo og profil for å gi det visuelle ansiktet et mer moderne og tidsriktig preg. En svak logo eller et svakt og ufullstendig design kan ofte forbedres og forsterkes med enkle grep.

Designer

Vi er lidenskapelig opptatt av godt design, og kjenner trendene i markedet. Vi setter vår ære i å lage godt, skreddersydd design som ikke bare skal være fint å se på, men også fungere.

Synliggjør

Vi oversvømmes av informasjon og reklame, og det er lett å bli usynlig i dagens bråkete medieverden. Mottakere befinner seg gjerne i mange ulike medier og kanaler. For å bli gjenkjent må man ha en helhetlig visuell profil, en klar tanke på hvordan man kommuniserer, og hvordan man vil bli oppfattet. Det er viktig å bruke alle midler for at du skal blir funnet på nett, og gjenkjent. Dette hjelper vi deg med.

Komponerer

Former og farger, nytt og gammelt, mål og stemning, og ideer fra mange hoder. Dette sys sammen til en helhetlig symfoni - et nytt design.

Universell utforming

Samfunnet skal legges til rette for mennesker i alle aldre, med ulike forutsetninger og evner. Regjeringens handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet, sier at hele Norge skal være universelt utformet i 2025.

Hva betyr det for deg som skal kommunisere med dine kunder og brukere? Hva bør du tenke på når dokumentet skal kunne leses av alle?

NTNU Grafisk senter har laget retningslinjer for universell utforming. De oppsummerer det slik:

  • Velg en font uten seriffer: f.eks Arial, Verdana, Helvetica, Times New Roman er en mye brukt skrifttype, men gir ikke god nok lesbarhet for dårlige lesere.
  • Løpende tekst skal ha minimum skriftstørrelse 12.
  • Unngå versaler (store bokstaver) og kursiv i den løpende teksten. I overskrifter er det ok.
  • Understreket tekst skal forbeholdes hyperlenker.
  • Venstre marg skal være rett, høyre takkete/ujevn. Da er det lettere å orientere seg i teksten.
  • Sørg for tydelig og permanent avstand mellom ordene.
  • Sørg for gode kontraster, for eksempel svart tekst på hvit bakgrunn, grønn tekst på hvit bakgrunn, blå tekst på hvit bakgrunn eller svart tekst på gul bakgrunn.
  • Vær oppmerksom ved bruk av negativ tekst (hvit/lys tekst på mørk bakgrunn): For tynn strek i bokstavene kan gi dårlig lesbarhet.
  • Unngå tekst på bilder og mønstret bakgrunn. Jevn, svakt farget bakgrunn kan være ok når kontrastene er gode.

Se mer på www.uutilsynet.no/brukerutfordringer/intro-til-universell-utforming/238

I tillegg trengs nok luft. Et tettpakket dokument er tungt å lese og vanskelig tilgjengelig.

Og husk: Dette er minst like viktig når du kommuniserer på nett. Da Google hadde den store oppdateringen av algoritmene for en tid tilbake siden, ble nettsider som ikke var universelt utformet, over natta mindre synlig. De blir nedprioritert i søk.

Se våre referanser

No items found.
No items found.

Har du et spennende prosjekt du har lyst til å sette i gang?

Ta kontakt på 71 20 29 70, send en mail til post@ekh.no eller fyll ut vårt kontaktskjema og la oss seile sammen mot suksess.

Takk, din melding ble sendt. Vi svarer deg så fort som mulig.
Uff da! Noe gikk galt.
An abstract line icon illustrating a cute smilingwhale