Dro du i nødbremsen?
Er du godt synlig og forberedt på mer fart?
Markedsføring «mens du venter» er kjempeviktig!
12. mars ble det for mange enten bråstopp, eller betydelig nedgang i aktivitet. «Alle» dro i nødbremsen, man måtte stoppe opp og summe seg. Fortsatt er det mange som er i overlevelsesmodus og har utsatt alle investeringer og markedsaktiviteter. Dette er en helt naturlig reaksjon.
Intuitivt kan det virke riktig å kutte i markedsføringen når omsetningen svikter – men det er sjelden en god idé. Konkurrentene markedsfører seg og er synlige, mens du blir usynlig. De spiser markedsandeler og du mister kontakten med markedet. Er det et tidspunkt du bør jobbe med markedsaktivitetene og markedsmateriellet, så er det nå. Ofte rekker vi ikke å prioritere vår egen nettside og vår synlighet. Vi bør derfor utnytte tiden nå. Nettsiden er det første våre potensielle kunder ser. Den er vårt ansikt utad og skaper førsteinntrykket av ditt produkt og ditt firma. Den bør være oppdatert, søkemotoroptimalisert og framstå troverdig og gjenkjennelig.
10 forslag til strakstiltak:
- Ta en gjennomgang av strategi, mål og målgrupper.
- Tenk igjennom ambisjonene dine. Gjør nettsiden jobben på en god måte?
- Gjør en analyse og helsesjekk på nettsiden. (Utføres av vår SEO-ekspert). Les mere om helsesjekk i neste avsnitt.
- Tenk over hvordan du vil framstå. Hva er din identitet? Er den visuelle profilen god nok. Har den gått ut på dato, bør den oppdateres for å tilpasse seg dagens og morgendagens mål? Les mere på EKH logo og visuell profil - Din identitet
- Er det på tide med nettbutikk? Netthandelen har skutt fart
- Googleannonsering? Alle googler «alt» – bare tenk på deg selv. Målrettet annonsering på Google gir deg forsprang i synlighet.
- Innhold er kjempeviktig. Google belønner godt innhold med god synlighet. Målet er at din nettside skal dukke opp med svaret på spørsmålet kunden googler.
- Sosiale medier – har du råd til å la være? 3,5 mill nordmenn er på Facebook, 87% sjekker hver dag. 2,3 mill. nordmenn er på Instagram – 6 av 10 sjekker feeden daglig.
- Snart skal vi ut i verden igjen! Har du det du trenger av markedsmateriell?
- Vær tydelig på hva du tilbyr, fokuser på kjernen i firmaet.
Helsesjekk: Teknisk tilstand.
Hvor plasseres du i Google sitt søkeresultat? Hvor kan du enkelt bli mer synlig? Det kan vi finne ut. (I tillegg til at vi sjekker det tekniske, har EKH Grafisk analyseverktøy som kan vise plassering pr søkeord over tid)
- Kritiske svakheter (implementeringer, CMS, moduler, plugins, personvern, sikkerhet, osv.)
- Sider med feil eller sider som ikke eksisterer. (404)
- Link til bilder som ikke eksisterer
- Linker med feil eller linker som ikke eksisterer
- Hastighet på lasting – treg lasting og du mister leseren. Vi forventer fart.
- Søkemotoroptimalisering (SEO). Sjekk om ord og utrykk som kunden din bruker finnes på nettsiden. Vi kan også finne ut hvilke ord og begrep du bør benytte oftere for å få mere trafikk.
- Sidetitler (relevans i forhold til innhold)
- Metatitler og metabeskrivelser (tekst i søk – ingress). Metatitler og metabeskrivelser er et kort utdrag som forteller brukeren hva han/hun kan vente seg på nettsiden. Denne teksten kan være avgjørende for om brukeren velger å gå videre inn og lese mere.
- Bildestørrelser og bildeformater: Er bildene i god nok kvalitet og oppløsning?
- Bildebeskrivelser: Bildebeskrivelser gjør bildene søkbare.
- Design: Framstår nettsiden ryddig og tidsriktig? Har den universell utforming med gode kontraster og et design som er i tråd med dagens norm og Googles preferanser?
- Funksjonalitet: Google belønner nettsider som har god funksjonalitet og er lette å navigere i. Interaksjon mellom bruker og nettside bør være fokusområde.
- Innhold: Hjelper nettsiden kundene dine å finne svar på det de lurer på?
- Konkurrentanalyse: Hvordan gjør du det i forhold til dine konkurrenter? Hvem er mest synlig? Du eller dine konkurrenter? Vi kan finne fasiten og se hvor du har dine styrker og muligheter.
Helsesjekk kan være en omfattende jobb. EKH Grafisk kan bistå på en profesjonell måte og leverer en utfyllende rapport om funnene, samt foreslår tiltak. Prisestimat fra kr 6.000,-
Er du synlig på en troverdig og profesjonell måte?
Vi i EKH Grafisk er lidenskapelig opptatt av synlighet!
Dette er vårt kjerneprodukt og synlighet er kjerneverdien du får fra oss.
I dag bombarderes vi av informasjon og reklame fra «alle», om alt. Kampen om å være synlig har startet for lengst, og nå er det slaget om digital synlighet som er mest i fokus. Det er fort gjort å bli helt usynlig for potensielle kunder som leter etter leverandører, løsninger og produkter. Konkurrentene er på plass, klar til å spise av markedet ditt. For å være synlig, er det mye å huske på og ta tak i. Her er noen punkter som er viktige:
10 råd for å bli mer synlig:
- Nettsiden må være «venn med Google». Både når det gjelder design, struktur og koding. Se mere om nettsider på Nettsider fra EKH Grafisk
- SEO: (Synlig i organiske søk) Bruker du samme ord og uttrykk som kundene bruker? Optimaliser nettsiden med fornuftige søkeord, pass på overskrifter, ingresser, bildetitler osv.
- Innhold er kjempeviktig. Godt og relevant innhold får deg til å framstå troverdig. Interessenter ser at de har kommet til et firma som vet hva de snakker om. Får kundene svar på sine spørsmål, og du gir de gode råd og tips, vil de lønne deg senere ved å handle med deg.
- Google: Sørg for at nettsiden befinner seg i handlegaten der alle er, ikke midt i svarteste skogen. Nettsiden skal være din beste selger, som jobber 24/7/365. Annonser med Google Ads for å få folk inn i butikken, bruk Google Analytics for å ha oversikt hva de gjør. EKH Grafisk implementerer Google Analytics på alle nettsider vi lager, og vi hjelper deg gjerne med å analysere, rapportere og gjøre nødvendig tiltak for å nå målene dine.
- SoMe (Sosiale medier): Bruker du mulighetene som ligger her? Tør du å la være?
- Framstå profesjonell. Et helhetlig visuelt uttrykk er kjempeviktig for å bli gjenkjent på alle flater. En svak og ufullstendig grafisk profil, som heller ikke blir gjennomført konsekvent, gir den en svak grunnmur. Les mer om profil på Din visuelle identitet
- Bilprofilering: Har du firmabiler ute på veiene/gatene, bruk reklameplassen for alt det er verd. Her kan du være veldig synlig for en rimelig penge. Men husk, gjør det på en profesjonell måte og i tråd med den visuelle profilen. Les om Bilprofilering.
- Fasade: Har du kontorbygg, industribygg, verkstedbygg eller annet? Hvordan framstår det? Man blir gjerne litt blind for sitt eget rot og visuelle uttrykk. Framstår fasaden tidsriktig og i tråd med profilen? Er det vanskelig finne inngang eller varemottak? Dette kan bidra til å ødelegge helheten din og betyr noe for omdømmet
- Markedsmateriell: Alt av markedsmateriell må være i tråd med den grafiske profilen og nøye gjennomtenkt. Nå har det blitt mindre og mindre reklame i postkassene – det har blitt mindre konkurranse om å bli lagt merke til her. Kanskje det er på tide med kundemagasin? Med mye godt stoff, råd og tips som folk kan kose seg med. Les mere om grafisk design på Løsninger og grafisk design og kundemagasiner på Magasiner og innhold.
- Handlingsplan: Lag en plan for hva du skal gjøre og tidfest det
- Avklar mål, målgrupper og ambisjoner. Hvem ønsker du å nå, hvor er de, hva vil du oppnå?
Det ble visst elleve råd, men den siste er kjempeviktig, og må også være med.
Om du har glemt det meste jeg har skrevet her, husk tre ord: Troverdighet, synlighet, helhetlig, og innhold, innhold, innhold. (Husk fire ord)
Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat.